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Scott Thomson: Arborientation

site-specific concert
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About Arborientation

Arborientation est une œuvre musicale in situ pour seize musiciens qui a été présentée à l’Arboretum du Jardin botanique de Montréal, et peut être adaptée à beaucoup de différents lieux et contextes. Chaque musicien.ne a joué deux solos de dix minutes sous un arbre et tous les solos ont commencé à intervalle de cinq minutes. La distance entre les arbres a permis d’offrir une expérience sonore différente en fonction des déplacements des auditeurs dans l’espace. L’œuvre comprend deux boucles de 1,7 km et 2 heures et 45 minutes de musique, à apprécier en totalité ou en partie.


Cette pièce est la dernière de ma série de partitions cartographiques qui emploient des cartes pour déterminer les relations spatiales et temporelles entre les musicien.ne.s et le public, tout en laissant la responsabilité du contenu musical aux musicien.nes participants. Comme personne ne peut tout entendre, les membres du public sont libres d’utiliser le guide pour « composer » leur expérience d’écoute, bien qu’une expérience improvisée fortuite où les auditeurs se contentent de « suivre leurs oreilles » est tout aussi valide.


Les 32 « spécimens » de la pièce étaient présentés dans un petit guide de poche fantaisiste qui a été distribué au public.


–– Scott Thomson

Arborientation is a site-specific composition in the Arboretum of Montreal’s Botanical Garden for sixteen musicians, a concept that can be adapted to many sites and contexts. Each played two ten-minute solos under a specific tree at times scheduled so that new solos began every five minutes. With the trees at some distance, the piece sounded differently depending on how one moved through the space. Overall, it comprises two identical 1¼ km loops and 2¾ hours of music, to be enjoyed in whole or in part.


This piece is the latest in my series of cartographic scores, which employ maps to define spatial and temporal relationships between musicians and listeners, while leaving the musical content to the skilled musicians involved. Since attendees cannot hear everything, they can use the guide to ‘compose’ their listening experience, though a more serendipitous, improvisatory experience in which listeners ‘follow their ears’ and ignore the publication would be equally valid.


All thirty-two ‘specimens’ in the piece were included in a fanciful field guide that was distributed to all in attendance.


–– Scott Thomson

This project was presented by:
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Productions SuperMusique
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« La possibilité ultime d'Arborienteering est que cette composition forestière n'est pas un substitut à une expérience d'écoute conventionnelle, c'est une opportunité pour le musicien et l'auditeur de créer, d'organiser, une expérience plus intime, plus autonome, riche en dimensions et en possibilités. »

Point of Departure, Stuart Broomer, 2021 [ à propos de Arborienteering (Guelph), traduit de l'anglais]

“The ultimate possibility of Arborienteering is that this woodland composition isn’t a substitute for a conventional listening experience, it’s an opportunity for musician and listener alike to create, to organize, a more intimate, more self-directed experience, rich in dimension and possibility. ”

Point of Departure, Stuart Broomer, 2021 [about Arborienteering (Guelph)]

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About Scott Thomsn

About Scott Thomson

Scott Thomson

Scott Thomson is a trombonist and composer whose commitment to open improvisation is the basis of much of his current work. His songs on texts by others for singer and dance artist, Susanna Hood, have been played in many contexts, some involving her choreography. As a producer, Scott has co-led the Association of Improvising Musicians Toronto, the AIMToronto Orchestra (to work with Anthony Braxton), and the Montreal-Toronto Art Orchestra (to work with Roscoe Mitchell); and he founded the Toronto studio venue, Somewhere There. He has made site-specific works for mobile musicians and audiences in unconventional contexts including, notably, the National Gallery of Canada and the Art Gallery of Ontario. Scott was Artistic and General Director of the Guelph Jazz Festival 2017-23, and is currently Artistic and General Director of the Festival International Musique Actuelle Victoriaville. He lives in Victoriaville and Montreal.

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