Cris Derksen 04 credit Tanja Tiziana LR.

Simon Bertrand

Rideau & fanfare

Rideau et fanfare

for orchestra

pour orchestre

"Rideau & fanfare" is a short 5 minute concert opener that uses “Tibetan” bowls as a basic sound where the whole orchestra especially the horns seem to emerge from in a very Mahlerian suspensive atmosphere , as the piece was meant as a tribute to Gustav Mahler and adorno’s book about Mahler whose first chapter is called “Rideau et fantare”. It is often performed with Mahler Symphonies.

«Rideau et fanfare» est une courte ouverture de concert de 5 minutes qui utilise des bols "tibétains" comme son de base d'où tout l'orchestre, en particulier les cors, semble émerger dans une atmosphère suspensive très mahlérienne, le morceau ayant été conçu comme un hommage à Gustav Mahler et au livre d'Adorno sur Mahler dont le premier chapitre s'intitule "Rideau et fanfare". Elle est souvent jouée avec les symphonies de Mahler. 

Listen
EPK

SPECS

Duration:

5'

Movements:

Roles:

Instrumentation:

3333/4321/Timp-+2/harp/strings
OR
3222/4321/Timp-+2/harp/strings

3333/4321/Timb-+2/harpe/cordes
OU
3222/4321/Timb-+2/harpe/cordes

Tech:

Language:

BACKGROUND

Date of composition:

2005

Commissionner:

Performances:

Awards:

Press:

ABOUT THE COMPOSER

Winner of the Opus award 2013 for Composer of the Year, first-prize winner of the Prix collégien de Musique Contemporaine 2014, and Winner of the First International Busan Maru Composition Competition in South Korea 2014, Simon Bertrand has an international reputation that has led him to compose for musicians around the globe such as the Musica Nipponia Ensemble (Japan), the Danish Saxophone Quartet (Denmark), the Orchestre Symphonique de Montréal (Canada), the Shanghai Philharmonic Orchestra (China), the Gwandju Symphony Orchestra (Korea), the SMCQ, and the Orchestre National d'île-de-France (France). Highlights for his upcoming seasons include a premiere with the Orchestre Symphonique de Montreal, Les Violons du Roy, and the Nouvel Ensemble Moderne.


Recent and current projects include the world premiere of Weltengeist [Esprit du monde] by the Orchestre symphonique de Montréal (OSM) and the Canadian conductor Jordan de Souzaon on May 18-19, 2022, the commission of a new work on Hélène Dorion's Poems by Les Violons du Roy, and his collaboration with American poet Paul Auster on a cycle of works inspired by his poetry to be premiered by Montreal's Nouvel Ensemble Moderne (NEM) for their 2022-23 season.

Gagnant du prix Opus 2013 pour le compositeur de l’année, récipiendaire du premier Prix collégien de musique contemporaine 2014 et gagnant de l’International Busan Maru Composition Competition de Corée du Sud de 2014, Simon Bertrand connait une réputation à l’internationale qui l’amène à composer pour des musiciens d’à travers le monde tels que le Musica Nipponia Ensemble (Japon), le Danish Saxophone Quartet (Danemark), l’Orchestre Symphonique de Montréal, le Shanghai Philharmonic Orchestra (Chine), le Gwandju Symphony Orchestra (Corée) et l’Orchestre National d’île-de-France (France). Parmi les faits saillants des saisons à venir, on note des oeuvres présentées en primeur mondiale avec l'Orchestre Symphonique de Montréal (OSM), les Violons du Roy, et le Nouvel Ensemble Moderne (NEM).


Parmis ses projets courants, on note la première mondiale de  Weltengeist [Esprit du monde] présenté par l'Orchestre symphonique de Montréal (OSM) et le chef d'orchestre cannadien Jordan de Souzaon en mai 2022, la commande d'une céation sur les poèmes d'Hélène Dorion par Les Violons du Roy, et la collaboration avec le poète américain Paul Auster sur un cycle d'oeuvres inspiré de sa poésie dont la première aura lieu à Montréal avec le Nouvel Ensemble Moderne (NEM) lors de leur saison 2022-23.

ABOUT THE LIBRETTIST 

Learn more

About the work